CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, September 6, 2010

Makanan Halal..

Disebabkan kebosanan yang teramat sangat aku pn membaca la buku Halal Haram by CAP.. sangat berinformative (walaupun baru je selak2 baca sikit kan heheheh)

tetiba baca paper ada plak kisah minyak sapi QBB, kerang atas darah swine laaa... adoi...

susah nk cari makanan skrg kt Malaysia ni.. walaupun negara Islam..

Ekonomi dipegang oleh bangsa lain.. tu yg jd masalah...


berbalik pada buku yang aku tak habis baca ni, banyak perkara tentang halal ni yang kita semua bajet dh tau tp kita xtau pun...

aku penah amik kelas Halal Haram dalam Pemprosesan Makanan di UPM dlu.. mmg best kelas ni.. tapi ssh nk score wpn kredit hour sikit... kelas ni diajar oleh Prof Yaacob Che Man yang best.. kalo dia tulis journal akan jd YB Che Man so sesapa minat leh google di ni kalo x silap Pengarah Institut Halal ke ape ntah.. ampun aku lupa..

banyak yg kami belajar dalam kelas ni.. siap pi umah sembelih wat asgmnt lagi tuuu... gadis2 manis ke rumah sembelih Shah Alam (dh tutup rasanya sekarang) untuk tgk secara live (luar dari waktu hari raya korban) macam mana kaedah penyembelihan komersial dilakukan.. pergh!! mencabar aku ckp ko...

mula dari lembu2 tu beratur nk masuk lokasi sembelih, mcm mana dorg blok jgn bg lembu tu nampak kawan dia kena sembelih, pastu cmne dorg wat stunning (pengsan kn kejap bg jgn mengamuk sbb komersial ni nk kejar masa... x sempat nk tarik ramai2 cm raya korban nye sembelih tu) sampai la di sembelih, dilapah dan pembungkusan...

kuar dari tempat tu baju bau darah lembu je masing2.. kenangan yang tak dilupakan.. nasib baik geng2 aku xde yg kena sondol heheheh

tapi umat Islam mmg kena tahu kepentingan memilih makanan halal ni.. jadi darah daging.. lagi satu kalo ckp pasal halal ni aspekk yg kedua ialah pendapatan kita la.. kalo dtg dr sumber yang tak baik, sembelih la cmne pun tetap haram...

RASUAH tu jauhkan.. jangan sesekali terfikir nk ambil.. tak berkat idup korg... rasa tak cukup je nnt.. jgn mengular.. ni pun aku pesan kt diri sendiri gak.. harap2 kita semua dapat rezeki yg berkat.. yang penting bayar la ZAKAT utk bersihkan pendapatan dan harta kita... baro 2.5% je.. kalo gaji RM1000 baru RM25 inggit je... beli mekdi dh abis kn.. kuar zakat sikit ape salahnya...

Aku bukan nk ckp ape tp berkat berzakat ni mmg aku rasa.. ko akan rasa duit ko cukup je padahal ko dh bayar itu ini dah.. serius... sejak awal keje aku dh amalkan kira setahun lepas.. alhamdulillah berjaya.. menyimpan pun ada gak sikit2..

so kepada semua, di hari mulia ni.. marilah kita sama2 jaga pemakanan.. :)

p/s: teringin nk makan..........

6 comments:

MasZuber said...

salam ziarah,

penah tgk lembu kene sembelih mase raye haji.. wow..darah dia kuar kat leher mmg macam sungai kt jeram. laju dan banyak sungguh..

gadisBunga said...

rasuah jgn amik.
tapi bonus tuh harussss amik!
bab makanan ni byk sgt yg main sondol je skrg...sebab tu perangai memasing pun dah byk tak mcm org..kan?

cik fiza said...

mas Zuber : mmg laju sgt2 darahnyer.. tp tu la hikmah penyembelihan halal.. membuang semua darah kotor supaya daging yg kita makan berkualiti

GB : ssh kalo x jaga.. nnt keturunan kita jd pelik2 peel nye... tu yg mak bapak hantar pegi sekolah dia lompat pagar pastu mak bapak salah cikgu...

FzaIbrahim said...

=)

hamzah ian said...

aku stuju komen 1st.. heheh

cik fiza said...

fza ibrahim : :) :)

hamzah : ko penah sembelih lembu??