CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 8, 2011

Kalau Tertekan Jangan Simpan

Semua orang ada tekanan masing2..
Orang tak kawen lg mcm aku pn ada tekanan juga..
Tekanan kerja, tekanan disuruh kawen, tekanan kumpul duit dan mcm2 lg la di kiri dan kanan..

Tapi ape yg aku tgk di berita dan baca di surat khabar arini mmg menyayat hati..
Mungkin mereka yg bunuh diri ni mmg sediakala ada masalah mental..
Mungkin juga tekanan hidup buat mereka nekad pilih jalan terakhir membunuh diri..
Atau tanpa sedar buat keputusan mengakhirkan penyeksaan yg ditanggung..

Tapi???
Ape dosa anak yg dicampak tu...
Sayu hati kanak-kanak umur 5 tahun terkulai tak bernyawa yang belum knal erti kehidupan...

Banyak saluran untuk meminta bantuan sekiranya ada rasa masalah jiwa membelenggu diri..

TALIAN NUR 15999 walaupun mungkin masalah tak berkaitan dengan rumahtangga atau penderaan, pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat boleh beri cadangan yang sesuai untuk salurkan tekanan tu..

Bagi penjawat awam, JPA turut mengadakan saluran iaitu melalui telefon, email atau sesi kaunseling yang boleh diaturkan temujanji bagi membantu sekiranya terdapat tekanan bekerja atau peribadi.. boleh layari laman web JPA..

Dan aku juga rasa tak de salahnya kalau hadapi tekanan melampau, pergi dapatkan nasihat kaunselor atau pakar jiwa.. semuanya untuk kebaikan diri sendiri... sebelum terlambat..

Berdoa minta dijauhkan perkara seperti ni kepada keluarga, rakan-rakan atau kenalan... Nauzubillah..

nota kehidupan: kadang-kadang rindu tu boleh membunuh jiwa

8 comments:

CGG said...

betul tu..
luahkan saja..
moga sok bertambah baik ye

poyaty said...

wahh, rindu sape fizzie smpai membunuh jiwa tu? hahaha. betu2, byk tekanan kan. dgn taraf hidup tggi. hushh

cik fiza said...

CGG : harap2 esok lebih baik dari hari ni

yati : rindu pada yg tak merindu mmg membunuh jiwa huhu taraf hidup tgi, kerja makin mencabar, masalah persekitaran mmg jd punca2 tekanan kn

gadisBunga said...

hidup yg penuh tekanan ni kalau diambil dari sudut positif sebenarnya bagus..tapi kalau keterlaluan akan jadi penyakit la.

jadi rindu2 sikit2 tu bagus juge, ngeeee~

pst..saya ada add kamu kat fesbuk.
klue: nama ayah kite serupa. hihi~

cik fiza said...

GB: setuju dgn GB!! mmg stress yg positif akan mendorong kpd kejayaan.. rindu mmg menyeksa.. GB dear sy xleh buka fb huhuhu tp sgt teruja nk approve.. :) nama ayah serupa ek.. kita kn adik beradik lain abah lain mak :)

cikceriacorner said...

jgn pendam..luahkan la..

idup mesti mau ceria..ehhehe

-•»Á®ÐZMÀ®Ñ«•- said...

kadang kadang semakin rindu semakin sayang .. keh3x

zns said...

eh...tak tau yang pasal JPA punya talian tu...tak lama lagi zns kena call ler talian tu..hik hik..

p/s: suka bc entry fiza, tek perah mengarut