CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, August 3, 2011

Apa nk jadi budak sekolah zaman sekarang?~~

Tengok berita pasal sekolah buat kem motivasi berkolaborasi ngan Jabatan Penjara pastu murid2 komplen itu ini.. Parents plak dok tuduh2 skolah mcm2... Macam mane lah anak2 tak rosak akhlak, xde disiplin dan xde hormat pada guru2 disebabkan sikap ibu bapa yg menangkan anak..

Siap cakap "anak saya kt umah baik jek".. haaaa ayat tu la dlu aku slalu dengar masa jd guru sandaran kt skolah...

Memanglah baik.. ayah hantar depan skolah, siap salam cium tgn, pakai songkok bagai...
Masuk kelas jd setan toncit huhuhu~~

Dulu2 ibubapa hantar anak pada cikgu, siap pesan suh rotan kalo anak degil, xmau belajar sebab pada masa tu ibubapa sgt value dan hormat profession cikgu cikgi ni suma yg mendidik, mengajar anak dorg jd pandai.. Tapi sekarang dah jadi lain..

Hantar anak ke sekolah sebab kalo tak hantar nnt kena amik tindakan..agaknya kalo xde peraturan cmtu, mmg ramai la bdk2 x pi skolah... Anaknye buat apa kt skolah pn dia x amik tahu.. bila cikgu marah, anak report, buat bising2 dtg skolah serang cikgu.. ape dah~~

Kita kena tukar mentaliti kita supaya anak2 kita tak rosak.. nak ke sampai tahap satu hari nnt cikgu2 ni dtg skolah suh murid buka buku dia wat keje dia jek.. sbb malas dh nk mendidik sakit hati kalo ajar yg betul jentik sket mak bapak dtg ngan lawyer bagai...

Ni pengajaran untuk aku dan kita semua.. cubalah kita terapkan nilai mcm zaman dolu2.. terima teguran, prihatin masalah murid2.. jgn amik keputusan melulu jek menangkan anak yg x bape ptt nk dimenangkan tu...


notakehidupan: walaupun jauh melangkah, ada kala kena pandang kebelakang.. ada ilmu yg berguna disitu~

6 comments:

cikceriacorner said...

salam fiza..selamat berpuasa...

mcm2 bdk skrg..xmcm bdk dulu kan..

cik fiza said...

cik ceria: wsalam selamat bpuasa juga :) mmg bdk2 skrg dasat.. dlu2 xde la kritikal cm ni..

jeBateja said...

tu aa...tak de sape dah yg mcm den...baik bistari kurniaan ILAHI.....ahakz

MasZuber said...

memang pon, pasal tue budak zaman skrg ramai yg rosak...

gadisBunga said...

banyak yg boleh dibincangkan pasal hal ni. pincang sgt dah.

ayin said...

ayah akak dulu cikgu yang garang tapi tak pernah dengar plak parents yang komplen